Blog - RPG

Wyświetlono rezultaty 1-10 z 25.

Źródła do słowiańskich kampani

03-01-2014 11:30
5
Komentarze: 14
W działach: RPG, fantasy
Źródła do słowiańskich kampani
Od dłuższego czasu chodzi mi po głowie poprowadzenie kampani RPG w stylu Pendragona w świecie inspirowanym czasami słowiańskimi (mniej więcej od V w. do czasów Piastów). Nie chcę prowadzić gry historycznej (inspiracje byłyby dość luźne), ale i tak chciałbym się czegoś dowiedzieć o tamtym okresie, głównie o życiu codziennym -- społeczeństwie, zwyczajach, ubiorach, rozrywkach itp. Przeczytałem na razie jedną książkę w temacie: "Życie codzienne mieszkańców ziem Polski we wczesnym średniowieczu" Marii Miśkiewicz. Wyglądało to nieźle, przynajmniej w tych rzadkich momentach, kiedy autorka...

Quentin: Niedokończeni

20-09-2013 15:49
8
Komentarze: 3
W działach: RPG, Quentin
Kolejna część cyklu o przygodach z tegorocznego Quentina - prawdopodobnie przedostatnia, chyba że nagle najdzie mnie ochota na pisanie o pracach spoza finału. Tym razem będą Niedokończeni - scenariusz do Wolsunga Planetourista, czyli Marka Golonki. Oczywiście - będą spoilery. *** Niedokończeni przy lekturze robią niepozorne wrażenie. Z jednej strony nie ma rozbudowanych, literackich opisów. Nie dowiem się z przygody, że policjant z Wolnego Miasta Cierń ma blond włosy, cwaniacką twarz i chodzi w oparach tytoniowego dymu - bo taka właśnie postać stanęła mi przed oczami, kiedy czytałem o BN-ie...

Quentin: Serca Golemów, czyli ciąg dalszy nastąpi

11-09-2013 16:32
6
Komentarze: 6
W działach: RPG, Quentin
Ciąg dalszy mojego, raczej mniej niż bardziej regularnego, cyklu notek o scenariuszach z tegorocznego Quentina. Tym razem kolejny finalista, czyli cyberpunkowe Serca golemów Kamila Sobierajskiego alias Talandora. Tradycyjnie będę spoilował bez litości. *** Od czasu wynalezienia telefonów komórkowych i Internetu nie ma nic do roboty - to jest jeden z moich większych problemów z prowadzeniem przygód w czasach współczesnych i w realiach SF. Wydaje mi się, że na szybkim i łatwym, ale za to mało emocjonującym dostępie do informacji najwięcej tracą śledztwa - które, swoją drogą, są jednym z rodzaj...

Quentin: Macki są w porządku, czyli graj kolażem

27-08-2013 23:59
8
Komentarze: 10
W działach: RPG, Quentin
Dalej czytam scenariusze na tegoroczną edycję Quentina. Dziś wrażenia z kolejnego finalisty, Macki są w porządku Łukasza Fedorowicza - scenariusza do Eclipse Phase. Jak poprzednio, spoilery będą straszliwe. *** Wczoraj Orbital Psycho czytałem na świeżo, jako pierwszy scenariusz-finalistę Quentina w tym roku. Macki są w porządku czytam jako drugie - i nie sposób uniknąć porównań, wpływu tego, co znalazłem w Orbitalu, na to, co znajduję w Mackach. Przypuszczam, że nawet porównywalnie dobrej przygodzie trudno byłoby przebić bardzo pozytywne wrażenie pierwszego scenariusza - właśnie dlatego, że...

Quentin: Orbital Psycho, czyli doskonalenie dungeon crawla

26-08-2013 20:55
6
Komentarze: 28
W działach: RPG, Quentin
Mam czas (zbyt mało czasu!) na czytanie scenariuszy z Quentina - i mam chwilę na spisanie wrażeń. Na pierwszy ogień idzie Orbital Psycho do Neuroshimy. Uwaga, spoilery gwarantowane i stuprocentowe. *** Pierwsze wrażenie: genialny scenariusz. Ideał dungeon crawla: z napięciem (Krew! Trupy! Zaraz dopadnie nas robot!), tajemnicą (co się dzieje na stacji?), którą jednak da się wyjaśnić dość prosto (nie stanowi wyzwania detektywistycznego na poziomie Sherlocka Holmesa), a która nawet wyjaśniona staje się mocnym wątkiem podkręcającym emocje (cały czas stacja zmierza do zguby). Do tego mam wrażenie...

"D&D to nie RPG!" i co z tego wynika

14-08-2013 18:50
26
Komentarze: 41
W działach: DnD, RPG
Xellos napisał, że różnicę między D&D a Prawdziwym RPG widać na pierwszy rzut oka. Zrobiłem analizę 3. edycji D&D i Legendy Pięciu Kręgów. Wyszło mi z niej, że na pierwszy rzut oka widać więcej podobieństw niż różnic. Zigzak zrobił analizę Descenta, znalazł trochę podobieństw między nim a D&D (podobne opisy "czym jest gra", małą ilość opisu świata, podobieństwa stylu "od encountera do encountera" do gry w Descenta). Problem w tym, że ani z mojej, ani z Zigzaka analizy nie wynika, czy D&D jest RPG, czy nie. Nie wynika też jednoznacznie, czy D&D jest bar...

L5K vs D&D vs Descent, albo czy dedeki to erpeg

13-08-2013 00:37
37
Komentarze: 44
W działach: DnD, mechanika, RPG, Legenda Pięciu Kręgów
Źródła są takie, że należy sobie wziąć do ręki jakiś prawdziwy system role-playowy, w drugiej ręce trzymać podręcznik od dedeka i porównać zawartość ;-) Nie wmówisz mi, że prawdziwe RPG (jak choćby Maskarada, dziwne, że o niej wcześniej nie wspomniałem) jest tym samym co dedek. -Xellos A potem w drugą stronę, squidzie. Do jednej ręki weź dedeki, do drugiej Descenta. -Z Enterprises Challenge accepted. Dołączam się do odwiecznego sporu o to, czy D&D to RPG, bitewniak czy planszówka (na później zostawiam dywagacje, czy to sport, teatr albo gra w bierki). Z góry przepraszam za nieścisło...

Zak S. o marnowaniu miejsca w przygodach

20-03-2013 12:48
5
Komentarze: 15
W działach: DnD, Fantasy, retro, RPG
Na blogu Playing D&D With Porn Stars Zak S., autor wyśmienitego Vornheimu, analizuje dokładnie scenariusz WotC Expedition to the Ruins of Greyhawk. Wylicza te pomysły, które są naprawdę przydatne, i wyjaśnia, dlaczego cała reszta przygody równie dobrze mogłaby być zastąpiona pustymi kartkami. Tekst nieźle przekłada się na ogólne zasady pisania scenariuszy. Blog przeznaczony dla osób dorosłych; w obu podlinkowanych notkach pornografii jednak nie stwierdzono (za linki nie ręczę). Część pierwsza: Wyprawa do Wyprawy do Ruin Greyhawku Część druga: Podróż do Oklepanego Wnętrza Oerthu Nienazwana...

MG zdetronizowany: poradnik survivalowy na sesji

21-02-2013 13:36
15
Komentarze: 11
W działach: RPG
Karczmarz napisał ostatnio notkę o tym, dlaczego MG jest kiepskim materiałem na gracza. Ja generalnie mam inne doświadczenia - kiedy gram, czuję, że doświadczenie jako MG mi pomaga. Karczmarz wśród problemów dla MG siadającego po drugiej stronie stołu wymienił utratę kontroli nad wykorzystaniem świata i fabułą, zniechęcenie do wolnego tempa i słabych zahaczek fabularnych. Mam parę pomysłów, jak sobie z nimi radzić, które zwykle mi się sprawdzają - a nuż jeszcze się komuś przydadzą? wykorzystanie świata: samemu nigdy nie grałem w 100% kanonicznie, a to pomaga. Dlatego, jeśli MG mówi coś, co ni...

Wygraliśmy.

14-02-2013 14:40
35
Komentarze: 25
W działach: DnD, Fantasy, retro, RPG, Dużo Patosu
Wygraliśmy.
Mamy 14 lutego 2013 roku. Pięć lat po śmierci Gary'ego Gygaksa. Pięć lat po założeniu Grognardii. Pięć lat po wydaniu czwartej edycji D&D przez Wizards of the Coast. Przez te pięć lat tysiące ludzi zainteresowały się na nowo starymi erpegami, zaczęły w nie grać i pisać o tym w Internecie. Narzekano na nowe D&D i wycofanie poprzednich edycji ze sprzedaży, klonowano stare gry i przygody, pisano ciągnące się dziesiątkami stron tyrady o dawnym stylu gry albo wpadano na zupełnie nowe pomysły, o jakich nie śniło się Gygaksowi, Arnesonowi i spółce. Powstały Carcosa, Vornheim i One Page Dungeon...